Als eigenaar van Suit Up Corporate Fashion krijg ik regelmatig de vraag waarom het leveren van bedrijfskleding niet zo snel kan als bijvoorbeeld een bestelling bij een webshop zoals Coolblue. Dit heeft alles te maken met het complexe proces dat komt kijken bij het op maat maken en personaliseren van bedrijfskleding. Laten we eens kijken naar een aantal belangrijke factoren die de levertijd beïnvloeden.
1. Voorraadartikelen: Nabewerkingen en logistieke complexiteit
Wanneer je bedrijfskleding bestelt die uit voorraad leverbaar is, lijkt het wellicht alsof de levering snel kan plaatsvinden. Maar zelfs bij voorraadartikelen moet er vaak nog veel gebeuren voordat de kleding naar je toe kan komen. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van logo’s of artwork op de kledingstukken. (lees hier meer over het formaat van het logo) Ook kan het zijn dat bepaalde kledingstukken vermaakt moeten worden om de juiste pasvorm te garanderen. Daarnaast leveren we soms ook op naam en moeten dus pakketten op naam gesorteerd en gelabeld worden. Dit alles zorgt voor extra bewerkingen en tijd.
Daarbij komt nog dat de kleding vaak van verschillende fabrikanten afkomstig is. Dit betekent dat de stukken eerst verzameld moeten worden op één locatie voordat ze naar je bedrijf kunnen worden verstuurd. Al deze transportbewegingen en nabewerkingen kunnen de levertijd aanzienlijk verlengen.
2. Specials: Van doek tot compleet kledingstuk
Bij maatwerk of speciale bestellingen, oftewel ‘specials’, is het proces nog uitgebreider. Vaak moet de stof nog geproduceerd of ingekocht worden. Daarna volgt het snijden, confectioneren, nabewerken, en vervolgens de transportfase. Dit kan, afhankelijk van waar je produceert, tussen de 8 en 24 weken in beslag nemen. Vooral als er specifieke kleuren of materialen nodig zijn, kan dit proces veel langer duren dan een standaard webshopbestelling.
3. Complexiteit van ontwerpen en aanpassingen
Naast het produceren en bewerken van de kleding komt er bij bedrijfskleding bij een eerste aanschaf, ook nog eens vaak een ontwerpproces aan te pas. Dit ontwerp moet passen bij de huisstijl van het bedrijf, maar ook praktisch zijn voor de werkzaamheden. De pasvorm en materialen moeten voldoen aan strenge eisen, zoals comfort en veiligheid. Al deze aspecten maken het proces gedetailleerder en tijdrovender.
Hoe los je lange levertijden op?
De oplossing voor deze langere levertijden ligt in het opbouwen van een kledingvoorraad bij je leverancier of op eigen locatie. Dit kan op twee manieren:
- Kleding op voorraad leggen zonder logo’s: In dit geval ligt de voorraad klaar, maar moeten de logo’s of eventuele aanpassingen nog worden toegevoegd. De levertijd kan hier variëren van 1 tot 2 weken, afhankelijk van de benodigde bewerkingen. In sommige gevallen kan dit in overleg met de producent een consignatie voorraad zijn die niet op voorhand afgerekend hoeft te worden.
- Kleding op voorraad leggen met logo’s: De tweede optie is om de kleding volledig afgewerkt, inclusief logo’s, op voorraad te laten leggen. Dit betekent dat de kleding direct klaar is voor gebruik en het eigendom is van jou als klant. Deze optie is vaak sneller, omdat er geen nabewerkingen meer nodig zijn.
Door gebruik te maken van een voorraadsysteem bij je leverancier, kun je de doorlooptijden aanzienlijk verkorten en snel beschikken over de bedrijfskleding wanneer dat nodig is. Afhankelijk van je specifieke behoeften kan een kledingvoorraad op maat de ideale oplossing bieden.
Kortom, hoewel het leveren van bedrijfskleding langer duurt dan een standaard webshopbestelling, is dit logisch gezien het maatwerk en de complexiteit van het proces. Met een slimme voorraadstrategie kun je echter veel tijd winnen en jouw werknemers snel voorzien van professionele, goed passende kleding. Wil je je huidige aanpak eens tegen het licht houden of advies over een goede voorraadstrategie? Neem gerust contact met ons op.
– Evert van Bergen | Suit Up Corporate Fashion