Hoe maak je de juiste duurzame keuzes op het gebied van bedrijfskleding?
SAMEN ZIJN WE VERANTWOORDELIJK VOOR DE PLANEET
De fashion-industrie is wereldwijd extreem energie vragend en vervuilend. Zelfs ondanks een kleine vooruitgang is de fashion-industrie nog de tweede energie verslindende branche ter wereld. Helaas is er een groot verschil tussen wat we graag zouden willen bereiken en wat we daadwerkelijk kunnen bewerkstelligen. Maar met welke -relatief makkelijke- keuzes kunnen we wél invloed hebben? Want we zijn samen verantwoordelijk voor de planeet.
MVO
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is -terecht- een belangrijk onderdeel geworden van bedrijfsvoeringen. Waar mogelijk, maken we al duurzame keuzes en zien we steeds vaker dat sustainability onderdeel is van een marketing- en communicatiestrategie. Wanneer informatie over duurzaamheid subtiel is verwerkt in een bedrijfsmissie en corporate story, worden MVO-claims geloofwaardiger en overtuigender. Daarnaast kunnen milieukeurmerken en andere certificaten bijdrage aan de geloofwaardigheid en authenticiteit van merken. Naast dat we een verantwoording hebben voor de aarde, is duurzaamheid ook marketingtechnisch een slimme keuze.
DUURZAME KEUZES
Een simpele manier om duurzaamheid door te voeren in je bedrijfsvoering, is door duurzame keuzes te maken op het gebied van bedrijfskleding. Er is zelfs een leuke en makkelijke manier om deze keuzes een onderdeel te maken van je corporate identity.
Zoals wij gedaan hebben bij de collectie items van Vattenfall. Daar heben wij het ‘recycle logo’ toegevoegd als item op de mouw. Maar er zijn genoeg leuke ideeën om duurzaamheid toe te voegen aan je bedrijfskleding concept, vraag eens naar de mogelijkheden.
Maar duurzaamheid zou natuurlijk geen simpele marketingtrend mogen zijn. Het is van groot belang om sustainability onderdeel te maken van je volledig bedrijfsproces. Bedrijven die duurzaamheid doorvoeren op alle lagen van het proces -bijvoorbeeld productie- komen veel overtuigender over en voorkomen dat het beeld van green washing gevormd wordt.
SUSTAINABLE CHOICE
Maar wist je dat kiezen voor bedrijfskleding überhaupt een sustainable choice is?
De gemiddelde levensduur van bedrijfskleding is 4jaar. Dit betekent dat je medewerkers plusminus 4 jaar lang, 40uur per week in bedrijfskleding lopen. Je zou dit kunnen zien als slow fashion; een manier om je medewerkers te laten consuminderen. Ze dragen immers 40uur per week minder ‘eigen’ kleding, wat je -als het goed is- terug zou moeten zien in hun eigen fashion koopgedrag.
Wat kleding betreft spreekt men van ‘Reduce, Re-use, Recycle’. Waarin Reduce natuurlijk de voorkeur heeft op Recycle. Hierin kun je over het algemeen spreken dat bedrijfskleding een ‘Reducing consumption’ is.