Het Amsterdamse wassenbeeldmuseum Madame Tussauds nam contact op met Suit Up vanwege kwaliteitsproblemen met hun huidige collectie bedrijfskleding. De medewerkers merkte op dat hun bedrijfskleding een korte levensduur had, gezien het gevoelig was voor krimpen en verkleuren na het wassen. Daarnaast vielen de medewerkers niet goed genoeg op in de drukke en donkere omgeving van het museum. Dit was vooral belangrijk voor de ticketscanners, duty managers, commercieel medewerkers en de fotografen.
Als eerste stap hebben we een kennismakingsgesprek ingepland. Tijdens deze kennismaking hebben we bepaald welke functies allemaal aanwezig zijn, welke kledingstukken er worden gedragen en wat de gewenste specificaties zijn. Ook hebben we de oude collectie bedrijfskleding geanalyseerd. Vervolgens hebben we met een aantal medewerkers gesproken om erachter te komen wat zij belangrijk vinden aan de kleding. Door met hen te spreken hebben we een goed beeld gekregen van de gewenste stoffen en pasvormen.
Na de kennismaking zijn wij het creatieve proces ingestapt en in samenwerking met het hoofdkantoor in London tot een designvoorstel gekomen. Vervolgens zijn er een aantal kwaliteiten en modellen voorgesteld. Deze zijn uitvoerend getest op draagcomfort, pasvorm, kleurechtheid, krimp en pilling. Door dit in het voortraject te tackelen was Madame Tussauds verzekerd van nieuwe bedrijfskleding die daadwerkelijk hun kwaliteitsproblemen oplost. Om de medewerkers beter op te laten vallen tussen de drukte in het museum is ervoor gekozen om de nieuwe kleding te voorzien van gevatte oneliners als ‘Don’t Worry, I Am Real’ en ‘I’m Not Wax, Can I Help You?’ Zo worden de werknemers in ieder geval niet meer verward met de wassen beelden!
Om tot een definitief voorstel te komen is er nog intensief contact geweest tussen London, Amsterdam en Suit Up. Na het bepalen van de logo’s en oneliners op de rug was de collectie definitief en konden pas sets worden ingekocht. Gelukkig is er een lift in Madame Tussauds, want het doorpassen vond plaats op de hoogste verdieping van het gebouw. Doordat onze coupeuses zijn gaan inmeten was Madame Tussauds verzekerd van de juiste maten en plaatse ze een betrouwbare bestelling. Vanwege de hoge turnover in personeel is er ook een kleine stock aangelegd, zodat nieuwe medewerkers snel voorzien kunnen worden van hun bedrijfskleding.
Accountmanager
Davy Nefs
Kenmerken
Leisure
Aantal werknemers
100 werknemers
Periode
2016 tot en met het heden
Categorie
SU Styling
Issue
Lage kwaliteit bedrijfskleding en slechte herkenbaarheid van de medewerkers op de werkvloer.
Geboden oplossing
Kwaliteitsanalyse, was proeven en draagtest. Kleding met opvallende kleur en teksten op de rug en borst.