Suit Up Logo

Duurzame Bedrijfskleding: Doelstellingen in de praktijk

Bedrijfskleding Botanic Sanctuary Antwerpen Medewerker in complete outfit: zwarte jack, broek en oranje stropdas

Bij Suit Up geloven we in het bouwen van duurzame relaties met al onze stakeholders. Want uiteindelijk bepalen zij allen gezamenlijk het succes van de onderneming en het geluk van onze medewerkers en klanten. Een duurzame relatie komt voort uit oprechte aandacht en het streven naar het juiste te doen. Deze overtuiging resulteert in een continu proces van verbetering en daarmee een hoge kwaliteit van onze output maar wel voor een acceptabele prijs.

Duurzaamheid omvat voor ons veel meer dan bijvoorbeeld werken met gerecyclede grondstoffen. Duurzaamheid ligt ten grondslag aan al ons handelen.

Naar onze mensen, klanten, leveranciers en andere stakeholders. We zijn er om goed te doen en een beetje meer geluk te brengen.

In de praktijk zien we een sterke behoefte aan duurzame bedrijfskleding. Ook willen klanten de betrokken processen op een duurzamere manier invulling geven. Langs de andere kant zien we dat veel klanten het moeilijk vinden hier de juiste balans te vinden tussen een aantal factoren zoals:

Kosten, project leadtime en ambities

In dit artikel willen we inspireren en een voorbeeld geven over hoe duurzaamheidsambities vertaald kunnen worden naar concrete doelstellingen. Hieronder delen we een aantal voorbeelden, gebaseerd op drie fundamentele pijlers: people, climate en sourcing.

Hoofddoel: het waarborgen van verantwoorde omstandigheden voor alle betrokken mensen in het proces.

Subdoelstellingen:

PEOPLE

  • Medewerkers die in de fabrieken werken waar Suit Up produceert, ontvangen een eerlijk loon, hebben geen overmatige werkuren en er vindt geen kinderarbeid plaats. Dit waarborgen door met Europese ateliers te werken of met ateliers in Azië die beschikken over een Fair Wear (of gelijkwaardig) certificaat.
  • 1% van de omzetwaarde wordt geïnvesteerd in social return on investment (SROI) door het aan nemen van medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dit percentage wordt jaarlijks met 1% verhoogd.
  • De ondernemers en medewerkers worden voor live gang digitaal gebriefd over de totstandkoming van de collectie, het onderhoud en het bestelproces. Dit resulteert in een hogere acceptatie en waardering van de collectie wat de levensduur ten goede komt.

Hoofddoel: het verlagen van de impact die wij hebben op het milieu.

CLIMATE

  • Gedurende de contractperiode willen we de milieu impact van de collectie, met 10% per jaar verminderen volgens de rekenmodule van het RIVM.
  • Vanaf 1 januari 2022 wordt de CO2 uitstoot door productie van de collectie en het transport gecompenseerd.
  • Stoffen die worden gebruikt voor de collectie, voldoen direct bij live gang minimaal aan het Oeko-tex 100 keurmerk.
  • De oude kledingcollectie wordt duurzaam verwerkt in samenwerking met Frankenhuis & Pour Products. Afhankelijk van het budget en status van de oude collectie gaan we nieuwe artikelen maken van het oude textiel.
  • De oude collectie wordt opgeslagen en we starten een ontwikkelingstraject om het oude textiel te schreden en hier nieuwe garens van te maken zodat hier nieuwe item(s) van geproduceerd kunnen worden. We kunnen onderzoeken of dit door een sociale werkplaats geproduceerd kan worden.

Hoofddoel: het continue verbeteren van de sourcing standaard bij deze nieuwe kledingcollectie.

SOURCING

  • Met ingang van de nieuwe collectie wordt 25% van de verbruikte meters aan stof, vervaardigd uit gerecycled materiaal en/of stoffen met een biologische oorsprong. Vanaf 1 januari 2022 betreft dit 50%, Vanaf 1 januari 2023 betreft dit 75%. Hierbij worden de volgende keurmerken gehanteerd: Global Recycled Standard & Organic Cotton Standard.
  • De producenten waarmee wordt samengewerkt conformeren zich aan de Europese grondwet of zijn Fair-Wear of BSCI gecertificeerd.
  • Voorraad posities in het magazijn van Suit Up, worden jaarlijks met 5% gereduceerd in volume waardoor incourante voorraad en waste afneemt.
  • Alle verpakkingsmaterialen worden gereduceerd tot een minimum (shirts worden bijvoorbeeld niet opgespeld) waarbij de gebruikte materialen gemaakt van zijn van gerecyclede materialen.
Duurzaam bedrijfskleding keurmerk
Logo Suit up

sales@suitupnow.nl

+31 076 532 87 64