CORPORATE FASHION EN DE BELASTINGDIENST

04 december 2018

In Nederland heeft de Belastingdienst regelgeving opgesteld voor de kostenaftrek van bedrijfskleding. Kleding kan alleen als bedrijfskleding worden aangemerkt wanneer er in totaal per kledingstuk 70cm2 bedrijfstekst of logo op is aangebracht, welke met de bedrijfsnaam, -logo of slogan verband houden. Indien de kleding niet aan deze voorschriften voldoet ziet de fiscus het verstrekken van bedrijfskleding aan medewerkers als verkapt loon. Wanneer na een controle blijkt dat niet aan deze eis is voldaan zal een naheffing volgen welke verhoogd kan worden met een boete. De logo’s mogen wel gesplitst worden, het is belangrijk dat de som van de logo’s op 1 kledingstuk minimaal 70 cm2 bedraagt. In zo’n geval kunnen dan bijvoorbeeld twee logo’s van ieder 35cm2 per stuk worden aangebracht op verschillende plaatsen. Elk logo moet in contrast staan met de achtergrond en dient op redelijke afstand te lezen te zijn. Deze regels maken de kleding over het algemeen niet representatiever maakt en de regels zijn bovendien moeilijk na te leven. Er zijn echter uitzonderingen waardoor de kleding alsnog aftrekbaar wordt:

 

• De kleding wordt achter slot en grendel bewaard

• De kleding wordt bij aanvang van de werkdag uitgereikt

• De kleding wordt aan het eind van de werkdag weer ingenomen.

 

De gedachtegang is dat kleding die op het werk achterblijft niet privé gedragen kan worden. De werkgever dient dan wel zorg te dragen voor de reiniging van de kleding. In dit geval zijn de kosten van het reinigen van de kleding ook aftrekbaar.

 

Uiteraard staat Suit Up voor u klaar met advies rondom het correcte gebruik van logo’s op uw bedrijfskleding.

OTHER BLOGS

THERE’S MORE TO READ