Corporate Fashion Suit Up Bedrijfskleding

WAT IS HET BELANG VAN BEDRIJFSKLEDING?

11 januari 2019

Een poos geleden liep ik door de showroom van een bekende autodealer. Zij zijn verkoper van een aantal A-merken auto’s en hebben dus best een status hoog te houden. Uiteraard liep ik daar rond in vol ornaat. De verkopers zelf droegen geen bedrijfskleding en op een gegeven moment ontstond de ongemakkelijke situatie dat een klant mij aansprak of ik hem kon adviseren over een bepaalde auto. Omdat de verkopers allen een eigen kostuum droegen was het voor de klant onduidelijk wie nu bij het bedrijf hoorde.

 

Hiermee wordt direct duidelijk dat je als serieus bedrijf, waarbij direct contact tussen medewerkers en klant plaatsvindt, bedrijfskleding een must is voor de herkenbaarheid en professionaliteit van de organisatie. Uniformiteit geeft de klant ook een gevoel van dienstbaarheid. Er zijn meer belangrijke redenen om te investeren in corporate fashion. Want wat levert dit nu eigenlijk op?

 

Laten we bij het begin beginnen. Bedrijfskleding is ontwikkeld voor het specifieke gebruik bij een bepaald gebruiksdoel. Zo zijn er kwaliteiten overhemden die strijkvrij zijn en wasbaar zijn tot 80 graden. Dit soort kwaliteiten gaan ondanks het intensieve dragen en wassen tot wel langer dan twee jaar mee. Een overhemd van een bekende retailer in dezelfde omstandigheden houd het misschien net een half jaar vol. Je kunt stellen dat de juiste kwaliteit bedrijfskleding in combinatie met het juiste gebruiksdoel resulteert in kosten efficiëntie.

 

Uit een interview dat ik heb gehouden met onderzoeksbureau “No Lost Capital” is gebleken dat bedrijfskleding direct gelinkt is aan de medewerkerstevredenheid, mits de waarden die horen bij bedrijfskleding overeen komen met de persoonlijke identiteit van de medewerker. Daarnaast concluderen zij dat bedrijfskleding en uiterlijke verzorging veel doet met het vertrouwen van de medewerkers en de trots die zij voelen voor het bedrijf. ‘We hebben gemerkt dat bedrijfskleding de medewerkerswaarde en klantwaarde verhoogd wat dus direct en indirect de omzet, branding en uiteindelijk de bedrijfswaarde ten goede komt’. Een andere directe link is dat bevlogenheid gerelateerd is aan geluk, kwaliteit, omzet, gezondheid enz. Medewerkers zijn bevlogen op het moment dat ze zich goed en onderdeel van de organisatie voelen. Dit is ook een indicatie dat wanneer bedrijfskleding overeenkomt met de waarden van de medewerkers dit hen meer bevlogen maakt. Aldus Sanne Boertien van No Lost Capital.

 

De ervaring van Suit Up leert ook dat bedrijfskleding ervoor kan zorgen dat de medewerkers van uw organisatie meer verantwoordelijkheidsgevoel hebben. Iedereen heeft de naam van uw bedrijf hoog te houden. Tevens is het zo dat die uniformiteit ervoor zorgt dat er team gelijkheid ontstaat tenzij er met kleding onderscheid wordt gemaakt in hiërarchie.

 

Daarnaast geven medewerkers liever geen geld uit aan kleding die zij speciaal moeten kopen voor het werk. Kleedgeld is inderdaad een optie maar waarom dit niet naar eigen hand zetten en dus zelf bepalen hoe uw medewerkers zich presenteren? Het inzetten van modieuze corporate fashion geeft het personeel het gevoel dat er in hen geïnvesteerd wordt.

 

Afsluitend is corporate fashion dé manier om het verhaal van uw organisatie visueel te maken. De identiteit van uw bedrijf moet verweven zijn in uw bedrijfskledingcollectie zodat op die manier het imago versterkt wordt. U heeft een visie, een doel. Een gevoel dat uw medewerkers dienen door te vertalen naar uw klanten. Het doel is altijd uw medewerkers bevlogen te maken zodat ze vol trots en vertrouwen uw visie en uw verhaal overbrengen op uw klanten.

OTHER BLOGS

THERE’S MORE TO READ