Pasvormen bij bedrijfskleding bepalen voor een groot deel het geluk en draagplezier van jouw medewerkers. Het eerste belangrijke en bepalende aspect zijn de verschillen in pasvormen. Koop bijvoorbeeld een maat 38 bij de Zara en vervolgens een maat 38 bij de Miss Etam. De maatinhoud kan zomaar twee tot drie maten van elkaar verschillen. De vraag “wat is uw confectiemaat?” is dus veelal onbetrouwbaar. Om die reden adviseren wij om door te passen, of te bestellen op basis van een maattabel.
Het verschil in maatinhoud heeft ook een belangrijk psychologisch effect. Als de bedrijfskleding-pasvorm kleiner valt dan de pasvorm die je normaal gesproken draagt is dit van negatieve invloed op de dragers-ervaring. Mede om die reden is de maatinhoud van bedrijfskleding vaak wat ruimer dan fashion. De wat ruimere pasvorm zorgt er ook voor dat je met enig comfort je werkzaamheden kan uitvoeren.
Het antwoord op de vraag of wij iedereen kunnen kleden is “ja, 100 procent”. Past iedereen in dezelfde pasvorm? Nee, niet altijd. Ons standaard maatbereik is voor dames 32-54 en voor heren 44-62, inclusief breedte en lengtematen.
Wij adviseren meestal om te kiezen voor een slim fit en regular fit pasvorm waarbij we de kleinere maten met slim fit kleden en de grotere maten met regular fit. Past een artikel nog steeds niet naar behoren? Dan kunnen we het, in overleg met de werkgever, op maat maken. Door op deze manier te werken proberen we zoveel mogelijk rekening te houden met de voorkeur van het individu. Tijdens het doorpassen stellen we geregeld de vraag; wilt u dat uw kleding aangesloten zit, of juist wat losser? Door hierop te anticiperen begrijpen we de voorkeur van het individu en kleden we hem of haar nog steeds binnen de gestelde kaders van de werkgever.
De complexiteit in het bepalen van de maten neemt toe naarmate er ook internationaal geleverd gaat worden. Een internationale hotelketen met vestigingen door heel Europa heeft bijvoorbeeld te maken met drie maatvoeringen. Het gaat hierbij om: Europees, Frans en Brits. De maten die in die kledingstukken staan zijn niet alleen anders genummerd maar ook de maatinhoud is anders. Zo zien wij geregeld kleding van Franse makelij die door Nederlanders en Belgen gedragen moet worden. Die pasvormen zijn veelal ongeschikt voor de wat ‘grotere’ Nederlanders. Ook hiervoor zijn oplossing te bedenken door te kiezen voor een goede Europese pasvorm die aansluit bij alle posturen. Of door maat labels in de kleding te plaatsen die de maat aanduidt in Frans, Brits en Europese pasvorm.
Door rekening te houden met de verschillende figuren, individuele voorkeuren en werkzaamheden bij verschillende functies komen we steeds dichterbij ons hoger gelegen doel. Medewerkers gelukkig maken in de bedrijfskleding van Suit Up. Dit lukt nooit 100 procent omdat je te maken hebt met individuele smaken en voorkeuren. Echter staat het belang van het bedrijf centraal. De identiteit die hierbij past is leidraad in het kleden van de mensen. Niet alleen wat betreft de identiteit maar ook hoe de kleding is aangemeten. Iets wat er goed uitziet aan de buitenkant, geeft vertrouwen voor de binnenkant. Wil je inspiratie op doen? Kijk gerust eens op onze Instagram